4 Ocak 2015 Pazar

Yine Yeni Bir Yıl, Senem Karagöz

Bugün 28 Aralık…Çarşamba akşamı yeni bir yıla gireceğiz. Durup durup her yeni yıl yaklaştığında “Bu yıl Noel kutlamıyoruz. Hz. İsa’nın doğum gününü kutlamıyoruz. Yeni yılı kutlamıyoruz.” söylemleriyle heyecanımı dizginleyen gurup takdire şayân. Hatta; ömrümden geçen 30 yıl endişemi bile bastırıyor bu söylemler.
            Arz ediyorum; bir kere ben geçen hafta arkadaşlarımın (Hıristiyan) Noel partisine gittim, yani Hz. İsa’nın, Batı Kilisesi tarafından kabul ettiği 25 Aralık’taki doğum gününe. Doğu Kiliseleri 6 Ocak’ı kabul ediyor. Zaten 25 Aralık, Antik Roma’da Pagan kutlamaları çerçevesine, 6 Ocak da yine Hıristiyanlık öncesi Grekler arasında kutlanan ve “Zaman’ın Doğuşu” anlamına gelen Aion’un kutlandığı tarihe dayandırılmaktadır. 25 Aralık ve 6 Ocak günlerinin doğuş hikayesi kısaca böyle. 
Gerçekte ise en yakın tespit; Hz. İsa’nın Ekim ayı içerisinde doğmuş olabileceğidir. Hem İncil’lerde (sadece Matta ve Luka İncilleri Hz. İsa’nın doğumuna ilişkin bilgiler verir) hem de teologların çalışmaları ortak bir tarih üzerinde mutabık değildirler. Hatta teolog çalışmalarına göre Hz. İsa’nın doğumu MS. 5. Yy.a gider ki bu karmaşayı burada bırakmanın daha yerinde olacağı anlamına gelir. Sonuç olarak halk tarafından kabul edilen bir doğru vardır, değişmesi de bilime ihtiyaç duymayabilir, inanç bazen salt gerçeğin üzerine çıkabilir.
Vesselâm, ben geçen hafta arkadaşlarımın daveti ile Noel kutlamasına gittim. Yeme, içme ve hediye çekilişi. Yine arkadaşlarım beni yılbaşı eğlencesine davet ettiler, burada yalnız olduğumu öğrenince. Seve seve dedim.
              Ben de Ramazan Bayramı’nda bir paket çikolata alıp, arkadaşlarıma ikram etmiştim. Bayramımı kutlayıp, afiyetle yemiştik. N’olur ki bir kurban günü de ben davet etsem arkadaşlarımı, oturup kavurma yesek, ayıp mı, yasak, mı, haram mı olur? Ne ben Hıristiyan olurum, ne o Müslüman. O kadar kolay mı ki?
            Kolay değil. Çünkü bilmediğin bir şeye inanabilirsin. Peki bilmediğin bir şeyi anlatabilir misin? Hala Noel ile yılbaşının ne olduğunu bilmeyen, öğrenmek istemeyen bir zihniyet var. Araştırmayan, sorgulamayan, okumayan. Neydi Kur‘an-ı Kerim’in ilk ayeti? Benim haddime değil bunu söylemek ama sen bilirsin. Neydi?  



SENEM KARAGÖZ-TARİH DOKTORA ÖĞRENCİSİ-SOFYA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder